L’intercooler


Intercooler, element que porten la majoria dels motors de combustió turbo-aspirats que es fabriquen actualment, és una  paraula anglesa que significa intercanviador i no és més que un radiador que refreda l’aire abans d’entrar a la cambra de combustió del motor. En definitiva: És un intercanviador aire-aire (refreda aire calent utilitzant l’aire de l’exterior).

El motor aspira aire de l’exterior per depressió (el motor l’estira) i després de passar pel filtre, va a parar al turbo-compressor per augmentar-ne la pressió.

El Turbo està format per dues turbines unides a un únic eix, així quan els gasos d’escapament del motor accionen la turbina d’escapament, la turbina d’admissió gira a la mateixa velocitat augmentant la pressió de l’aire d’admissió. Com que les 2 turbines estan unides al mateix eix i tot plegat és un únic mecanisme, l’escalfor dels gasos d’escapament (600-800 ºC) provoquen un augment de temperatura de la turbina d’admissió que escalfa l’aire que venia de l’exterior fins als 80-90 ºC (i no s’escalfa més perquè el Turbo està refrigerat per l’oli del motor).

Arribat aquest punt és quan entra en joc l’Intercooler, ja que rep l’aire que surt del Turbo a 80ºC i, després d’una relació curta però intensa, baixa a uns 45ºC i se’n va cap al motor. L’aire calent que circula per l’interior de l’Intercooler es refreda per efecte de l’aire de l’exterior. Així doncs, com més fred sigui el clima més és refreda l’aire d’admissió.

Perquè es produeixi una combustió, fa falta un combustible i un comburent. En un motor de combustió, el combustible pot ser la gasolina o el gas-oli i el comburent és l’oxigen. Resumint-ho, es pot afirmar que com més alta sigui la quantitat d’oxigen, més potència obtindrem durant la combustió i és sabut que quan l’aire és més fred és més ric en oxigen.

Així doncs; aire més fred = més oxigen = més potència.

Vet aquí la importància de l’Intercooler. Es calcula que pot aportar un augment de potència del 10-15% al motor.

A la segona foto es pot veure en primer terme, a la part inferior, la ubicació de l’intercooler.

Anuncis

Make a comment:

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s