Tremola, tremola…..


Tot comença quan t’agrada treure el màxim partit a un cotxe que no està prou preparat per absorbir tot el rendiment que se li exigeix, i el punt clau en això són els pneumàtics que porta ja que aporten al FordFi una estabilitat en corba i una maniobrabilitat que en realitat el superen.  Un 195/45 R16 és un perfil baix que soporta millor les forces laterals però té efectes negatius en l’absorció d’impactes per irregularitats o objectes de la carretera, disminuïnt així el comfort dels ocupants i sobretot perjudicant les llandes.  Igualment, els coixinets de roda també pateixen massa.

Ja feia molt temps que tenia problemes de vibracions al cotxe i fins fa poc no vaig entendre realment què estava passant.  És tot plegat més simple del que en un principi sembla i cal estar atent perquè no et passi el que m’ha passat a mi:  uns i altres donen la seva opinió però no hi ha manera de trobar la solució.  S’associen les vibracions a problemes en amortidors, columna de direcció, pneumàtics, suports motor, etc. però no totes les vibracions són iguals, el més important abans de canviar alguna cosa és fer un bon diagnòstic i fiar-te de la teva intuïció.

Qualsevol imperfecció s’accentua amb la velocitat i una deformació del pneumàtic o d’una llanda, per petita que sigui, pot causar problemes i és en aquests dos elements on has d’enfocar la teva atenció si notes que alguna cosa no va bé a partir de 100-120km/h.  Notes vibracions al volant?  O notes vibracions a l’habitacle?  Notes ambdues coses?

Quan una de les rodes del tren del davant està deformada provoca, primera i principalment, vibracions al volant.  Deixa anar el volant i si observes que el volant oscil·la, tens un problema al pneumàtic o bé a la llanda.  Que no et despisti el fet que segons com traces algunes corbes, la vibració disminueix o desapareix.

Si una de les rodes del tren del darrera està deformada, provocarà vibracions a l’habitacle i fins i tot ho notaràs al volant, encara que no vibra de la mateixa manera, no té un moviment de vaivé sinó que vibra igual que la resta d’elements del cotxe.  Aixeca el cotxe i fes girar les rodes fixant la vista en un punt del perímetre de la llanda prestant atenció a possibles oscilacions.  Si en pots apreciar alguna a simple vista significa que necessites rectificar-la (el resultat és molt satisfactori) encara que equilibrant-la de nou pots suavitzar o gairebé eliminar el problema (en funció del grau de deformació).

El cost de rectificació va dels 80 als 150 euros.  L’equilibrat en costa 8.  Tingues en compte que el pneumàtic pot presentar irregularitats.  En el cas del FordFi és decepcionant la facilitat amb la que es deformen les llandes d’alumini que porta de sèrie i desconec si això és ‘normal’ o si es tracta d’un problema de qualitat.

Si el problema arriba del tren del darrera, tingues present que amb el dipòsit de combustible buit s’accentuarà la vibració.

Advertisements