Ford Fiesta 1.6 TdCi

És com un joc, però no s’hi val badar.  Cal estar concentrat i no prendre’s aquest ‘hobby’ a la lleugera ja que un error et pot costar un disgust greu.  És cansat, provoca mal d’esquena i sobretot és brut, però si tens ganes de resoldre alguna petita averia al teu cotxe o fer-li un manteniment d’allò que és més senzill, aquí hi ha alguns guions per fer-ho.

I. CANVI DELS COIXINETS DEL TREN DEL DARRERA

Temps estimat: 45′ per coixinet
Recanvis:  Coixinets de 53mm de diàmetre exterior i 29mm de diàmetre interior i famella nova
Cost aproximat:  50€

Eines necessàries:

  • Gat hidràulic

  • Cavallet per assegurar que el cotxe no ens caurà al damunt

  • Claus de got de 19 i 30 mm
  • Un parell de tornavisos.  Almenys un d’ells que sigui ben gros.

  • Alicates per obrir cerclips
  • Martell gros i un mall
  • Peça de bronze o material resistent similar (ferro per exemple) que per una banda té un diàmetre de xx mm i per l’altra xx mm.

PASSOS A SEGUIR:

1) Primer cal afluixar la famella de 30mm que subjecta el coixinet i el tambor de frens a l’eix del darrera aprofitant que tenim el cotxe a terra i que, per tant, ens serà més fàcil aplicar força.

2) Afluixar les famelles que subjecten la roda del darrera amb la clau de 19.

3) Aixecar el cotxe amb molta precaució i situant-hi un cavallet a sota per tal d’assegurar la zona de treball.  Recorda que és una tasca molt perillosa i cal prendre les mesures pertinents.

4) Ja pots treure la roda i la famella de l’eix.

5) A continuació cal separar el tambor de frens amb paciència i amb cura de no aplicar força on no toca amb l’ajuda d’un tornavís gros.

6) Separar l’anell que permet a l’ABS fer la lectura del que li està passant a les rodes.  Tenir cura a l’hora de treure’l ja que caldrà aprofitar-lo quan haguem canviat el coixinet.

7) Amb l’ajuda de les alicates adequades, traurem el cerclip de seguretat que evitaria que el coixinet pogués sortir de lloc.

8) Ja podem procedir a treure el coixinet amb l’ajuda de la peça de bronze que pots apreciar a la fotografia següent i el mall, utilitzant una superfície prou consistent per soportar l’impacte i que no ‘l’absorveixi’ a la vegada.  Pel que fa a la peça de bronze, té un diàmetre de xx mm a un cantó i de xx mm a l’altre per tal que sigui útil tant per treure el coixinet vell com per posar el nou.

9) Un cop hem tret el coixinet fet malbé ja podem introduir el nou utilitzant l’altre cap de la peça de bronze i una mica de grassa preparada per soportar temperatures que en facilitarà l’entrada.  Cal picar amb cura amb el martell primerament i tot seguit amb el mall.

10) Ara ja tenim el nou coixinet a lloc i ja podem procedir a seguir l’ordre invers per fer efectiu el muntatge de la roda; és a dir, col·locar el cerclip i l’anell de lectura de l’ABS; muntar el tambor a l’eix i collar la famella de 30mm a l’eix.

RECORDA:  Utilitza sempre les eines adequades i prioritza l’ordre i realitzar les operacions amb cura abans que el temps que tardis en dur-les a terme ja que un error et pot provocar lesions molt greus.

II. CANVI DELS FRENS DEL TREN DEL DARRERA

Temps estimat: 45′ per tambor
Recanvis:  Mordasses per a tambor de 203mm + bombins
Cost aproximat:  170€ (Marca Girling)
Eines necessàries:
    • Gat hidràulic
    • Cavallet per assegurar que el cotxe no ens caurà al damunt 😉
    • Clau 19
    • Clau 11 oberta o d’estrella
    • Clau 11 i clau 30 de got
    • Un parell de tornavisos
    • Alicates
    • Martell i/o massa
    • Extractor especial per a tambors

PASSOS A SEGUIR:

1) Treure la roda després d’aixecar el cotxe i assegurar-lo bé.

2) Utilitzar la clau de got del 30 per descollar la femella que aguanta el tambor. Per fer-ho no cal frenar el cotxe.

3) Treure el tambor. Picar una mica per i amb l’ajuda de tornavisos fer-lo sortir a poc a poc; amb paciència. Si disposem d’un extractor de tambors, molt millor….és més còmode.

4) Treure els 2 clips que aguanten les mordasses i tot seguit desfer la molla de sota amb l’ajuda de les alicates. Un cop fet això, ja podem treure-ho tot, vigilant de no fer malbé les gomes del bombí. Fer una fotografia o bé fixar-nos bé per recordar com s’ha de muntar.

5) Tot seguit netejem tota la superfície descoberta. Cal tenir cura amb la pols; és tòxica (amiant).

6) Si hem adquirit un Kit complet (amb bombins inclosos) cal treure el bombí vell i substituïr-lo pel nou. Per fer-ho, cal descollar els cargols que hi ha al darrera del bombí i que el mantenen unit al sistema. Després s’ha de descollar el conducte del líquid de frens i separar-lo del bombí. Procurar perdre la menor quantitat de líquid possible. (a la foto es pot observar el conducte i la famella que l’uneix al bombí).

7) Instal·lar el bombí nou. Al kit que ens han venut hi ha líquid de frens que cal utilitzar per omplir el bombí, així no entra aire al circuit.

 

8) En la primera foto podem veure una peça a la part inferior. És el separador de les mordasses i serveix per ajustar-ne l’obertura. Segurament caldrà reajustar-la.

9) Per muntar els frens, cal anar amb cura i tenir paciència. Seguir els passos inversos. Muntar per sota i després per dalt, havent col·locat ja els clips que mantenen les mordasses subjectades.

10) Col·locar el tambor i després collar la femella amb la clau de got del 30.

NOTA 1: És recomanable l’ús d’una clau dinamomètrica per tal d’assegurar els parells de força al collar cargols i femelles.

NOTA 2: Purgar els frens. Per fer-ho cal treure el petit tap de goma que tapa el purgador que hi ha al darrera del bombí (tap de goma de la foto8) un cop tot està instal·lat. Descollem una mica la femella mentrestant algú ens ajuda prement el pedal dels frens. Quan comenci a sortir oli, tanquem, collant la femella.

NOTA 3: Treballar amb molta cura ja que es tracta del sistema de frenat del vehicle. Revisar el nivell de líquid de frens un cop acabada l’operació.

NOTA 4: És convenient aprofitar per revisar l’estat dels coixinets aprofitant que realitzem aquesta operació. Si un cop desfeta la famella del 30, notem un petit joc en el tambor, convé canviar el coixinet.

III. CANVI DELS FRENS DEL TREN DEL DAVANT

Discos: Brembo ventilats de 258mm de diámetre i 22 d’espesor

Quan s’han de canviar?: Quan el desgast sigui superior a 2-3mm.

Temps estimat: 20′ per disc

Cost aproximat: Discos sense pastilles = 100€

Eines necessàries:

  • Gat hidràulic / mecànic
  • Cavallet per assegurar que el cotxe no ens caurà al damunt
  • Clau 19
  • Clau 12-13 estrella
  • Tornavís
  • Separador de pastilles de frens

PASSOS A SEGUIR:

1) Col·locar el gat hidràulic i fer-lo pujar fins que quedi fixat al cotxe

2) Descollar els cargols de la roda amb la clau 19

3) Aixecar el cotxe

4) Posar el cavallet en lloc segur

5) Acabar de desfer els cargols que aguanten la roda i treure-la

6) Desfer els cargols que aguanten la pinça de les pastilles de frens amb la clau 13 estrellada

7) Ajudar-nos d’un tornavís per separar les pastilles ja que a causa del desgast del disc, costarà treure la pinça de frens

8) Treure la pinça de frens i deixar-la damunt d’un suport vigilant de no tensar excessivament el tub del líquid de frens.

9) Treure el disc (no cal desfer cap cargol, en el Ford Fiesta el disc queda fixat quan poses la roda així que un cop la roda és fora, surt sol)

10) Posar el disc nou

11) El disc nou té més gruix, per tant, utilitzarem el separador de pastilles per obrir-les i permetre que puguin entrar més fàcilment. Un cop tenim la pinça a lloc ja podem collar els cargols havent-los mullat una mica amb un líquid fixador adequat i ja podrem muntar la roda

NOTA 1: Un cop muntats els discos nous, cal tenir present que durant els primers quilòmetres la frenada no serà tant eficaç

NOTA 2: És recomanable substituir els discos al mateix temps que les pastilles. Si posem discos nous amb pastilles que no ho són, cal esperar uns 100kms abans de fer frenades potents ja que la pastilla presenta irregularitats que provoquen que hi hagi més pressió en determinats punts i per tant el sistema s’escalfa més ràpid.

Tenir cura, ja que es poden arribar a fer malbé els discos.

NOTA 3: És millor utilitzar una clau dinamomètrica per controlar els parells de força al collar.

IV. SUSTITUCION DEL ALTERNADOR

Tiempo estimado: 4-5 horas

Coste aproximado: 550€

Descripción del problema:

Circulando a 100km/h se encienden sucesivamente una serie de indicadores alertando de fallos en la batería, frenos, dirección, bomba de gasóleo….. En seguida se queda el coche sin luces, sin dirección asistida y sin cuentakilómetros siquiera!

Que suceda algo así de golpe es casi con toda seguridad por avería en el alternador ya que la batería se agota en seguida cuando éste no funciona. Quiero decir que cuando la batería pierde capacidad de producir electricidad se produce una disminución más progresiva del suministro de corriente, no es tan precipitada.

PASOS A SEGUIR:

1) Desconectar la batería. Cuidado! Evitar que el positivo y el negativo se toquen.

Para cuando la conectes, necesitarás el código de la radio. Suele estar en una pegatina en el maletero, debajo de los altavoces.

2) Desmontar la óptica derecha

3) Desconectar el tubo de la purga del depósito de anticongelante.

4) Desconectar conducto de entrada del turbocompresor e igualmente el que va del caudalímetro al intercooler.  Previamente es necesario desconectarlo eléctricamente

5) Desmontar la tapa que protege el Turbo

Con la zona de trabajo despejada podemos seguir!

6) Aflojar el tensor con la ayuda de una llave 14-15 para poder sacar la correa poli-V (ver foto6). Aprovecharemos el cambio del alternador para cambiar la correa si está en mal estado. Así pues, sé precavido y compra la correa cuando compres el alternador.

7) Con la correa fuera, desmontamos el tensor. Para hacerlo, quitaremos los tres tornillos que lo sujetan con la llave del 13.

8) Fíjate que hay un tornillo escondido en la zona del bloque-motor que sirve para sujetar el tubito que contiene la varilla para comprobar el nivel de aceite del motor. Destorníllalo y podrás quitar el tubito tirando de él.

9) Levanta el coche con un gato y quita los tornillos que sujetan el tubo metálico que va hasta el intercooler ya que después te facilitará el trabajo con el alternador.

10) Ya puedes desatornillar el alternador. Fíjate en la foto9. Hay que quitar el tornillo que sujeta el cable grueso que transporta la corriente hasta la batería con la llave del 13 y los 4 tornillos que lo sujetan al motor con la llave del 16.

11) No es muy práctico sacar el alternador por el poco espacio que queda. Mira por donde lo he sacado.

12) Ya puedes meter el alternador nuevo por dónde has sacado el viejo. Ten en cuenta que antes tienes que conectar los cables eléctricos que hayas tenido que desconectar ya que puede que te queden por debajo y luego no llegues.

13) Invirtiendo los pasos anteriores deberías poder montarlo todo sin problemas. No olvides comprobar bien los pares de apriete y asegúrate que has conectado todos los enchufes (alternador, caudalímetro….).

IV. CANVI DEL SEMI-EIX LLARG (DRET)

1 Afluixar cargols de la roda sense   treure – la.
2 Treure el tap “Ford” de   la llanta per descobrir el cargol del “buje”.
3 Afluixar el cargol del buje.
4 Aixecar el cotxe.
5 Treure la roda.
6 Treure tot el conjunt de protecció   de plàstic (para-fangs).
7 Desenganxar “latigillo”   de pinça de frens de l’amortidor.  Cal   treure una peça en forma de U que el manté agafat utilitzant un tornavís i un   martell.
8 Desfer pinça de frens i treure-la.
9 Treure disc.
10 Treure bieleta que uneix barra   estabilitzadora amb amortidor.
Collar cargols a la bieleta per evitar perdre’ls.
11 Descollar la barra de la direcció   de la mangueta.
12 Descollar l’amortidor de la   mangueta.
13 Descollar el cargol que uneix la   mangueta al basculant.
14 Separar la suspensió del   basculant.
15 Afluixar una mica els cargols que   uneixen l’amortidor al xassís.  Segons   com pot convenir acabar de descollar per poder treballar millor el punt 15.
16 Picar per separar tot el semi-eix   de la mangueta.  Ens emportem d’aquesta   manera tot el conjunt suspensió.
17 Preparar un cubell i posar-lo sota   la caixa de canvis.
18 Descollar el suport (coixinet) que   aguanta la meitat del semi-eix.
19 Retirar tot el conjunt semi-eix   vigilant que l’oli que surt de la caixa caigui al cubell.  No cal fer gaire força.  No està entrat a pressió ni hi ha cap   “serclip”.
20 Un cop realitzada la reparació al   semi-eix caldrà tornar-lo a posar en la posició que estava i collar de nou el   suport (coixinet) perquè s’aguanti.
21 Important:  Tenir present que les brides de subjecció   dels caputxons es poden muntar “in-situ” si és necessari.

V. CANVI DE L’OLI DEL MOTOR

VI. CANVI DE L’OLI DE LA CAIXA DE CANVIS

Make a comment:

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s